درباره درمان بزرگی پروستات چه می دانید؟

حتما در خانواده ی شما مردانی هستند که بالای 50 سال دارند. به احتمال زیاد این افراد از اختلالات ادراری رنج می برند. ادرار این افراد به صورت نرمال جریان ندارد و در هنگام ادرار سوزش دارند. این افراد به دلیل مشکلی که در غده پروستات آنها وجود دارد، چندین بار برای انجام ادرار از خواب بیدار می شوند. این نشانه ها در مردان بالای 50 سال خبر از بزرگی پروستات دارند. در ادامه در مورد درمان بزرگی پروستات و نیز فلسفه وجودی پروستات صحبت می نماییم.

درمان بزرگی پروستات

 

پروستات چیست؟ محل غده پروستات کجاست؟

غده پروستات در مردان به اندازه ی یک گردوی کوچک و در قسمت خروجی یا گردن مثانه قرار دارد. این غده مجرای ادرار را در قسمت گردن مثانه احاطه کرده است. نقش غده ی پروستات در حالت طبیعی ترشحات مایع منی است. در حالت نرمال خروج ادرار، همه ی قسمت های مجرای ادرار باز است. در این حالت ادرار به صورت طبیعی خارج می شود.

وقتی که افراد پا به سن می گذارند تغییراتی در بعضی قسمت های بدن اتفاق می افتد. همانطور که موهای فرد سفید می شود و در پوست و استخوان ها تغییراتی بوجود می آید، تغییری نیز در قسمت مثانه و پروستات بوجود می آید. این اتفاق و تغییر بزرگ شدن غده ی پروستات است. علت بزرگی پروستات سن افراد است و تمام مردان بالای 50 سال به آن مبتلا می شوند. این بزرگی غده ی پروستات مشکلاتی را نیز برای فرد به همراه خواهد داشت. به گونه ای که فرد را به دنبال چاره ای برای درمان بزرگی پروستات خود وا می دارد. حال می خواهیم بدانیم این بزرگی چه علائمی دارد.

درمان بزرگی پروستات

ورم پروستات و سرطان پروستات

قبل از اینکه وارد علائم بزرگی پروستات شویم راجع به ورم پروستات و سرطان پروستات به صورت مختصر صحبت نماییم. ما جلوی بزرگی پروستات را نمی توانیم بگیریم و به دنبال درمان بزرگی پروستات می رویم. در صورتی که می توانیم از بوجود آمدن ورم پروستات جلوگیری نماییم. با جلوگیری از عفونت ادراری که سوزاک یکی از شایع ترین آنها است می توان این کار را انجام داد. در واقع این جرم عفونی در اثر روابط جنسی آلوده منتشر می شود و  از طریق مجرا وارد پروستات می شود و در آنجا می نشیند. سپس باعث متورم شدن پروستات می شود. در این صورت ادرار یک مرد جوان به صورت نرمال خارج نمی شود. خروج ادرار به همراه ایجاد سوزش برای فرد می باشد. فرد درد در ناحیه مثانه و کنار پاها را دارد. که البته در مرحله مزمن درمانی برای آن وجود ندارد.

عوامل مختلفی نیز در بروز سرطان پروستات دخیل اند. یکی از این عوامل سن است. افرادی که مبتلا به سرطان پروستات می شوند بالای 60 سال دارند. از دیگر عوامل می توان به ارث اشاره کرد. افرادی که در خانواده آنها کسانی مثل پدر، عمو یا پدربزرگشان مبتلا به سرطان پروستات شده باشند احتمال ابتلای این افراد نسبت به بقیه 5 یا 6 برابر بیشتر می باشد. از دیگر عوامل می توان به نژاد اشاره کرد. به گونه ای که سیاهپوستان بیشتر به این سرطان دچار می شوند. همچنین تاثیر منفی رژیم غذایی نامناسب همچون فست فود، غذاهای چرب و سرخ شده را نیز نباید نادیده گرفت.

 

درمان بزرگی پروستات مردان

علائم بزرگی پروستات

با گذر سالها وقتی غده پروستات بزرگ می شود باعث بسته شدن مجرای ادرار و یا باریکتر شدن آن میشود. وقتی که فرد می خواهد ادرار کند مشاهده می کند که ادرار خوب نمی آید. علائم بارزی که می توان به آن اشاره کرد عبارتند از:

– فرد تکرر ادرار پیدا می کند.

– شبها بیشتر از خواب بیدار می شود.

– ادرار ضعیف و منقطع می شود.

– فرد برای انجام ادرار باید فشار بیشتری به خود وارد کند.

– ادرار پرش ندارد.

– ادرار دو شاخه می شود.

– در آخر ادرار به صورت قطره قطره خارج می شود.

– در خیابان یا منزل به فرد حملات ادراری دست می دهد و او احساس نیاز فوری به تخلیه ادرار دارد.

نشانه های بالا نشانه های بزگی پروستات است. برای درمان بزرگی پروستات باید به دنبال راه حل مناسبی باشیم.

درمان بزرگی پروستات را به موقع انجام دهیم

اگر افراد بزرگی پروستات را به موقع درمان نکنند چه اتفاقی می افتد؟ انجام ندادن به موقع درمان بزرگی پروستات باعث می شود فرد دچار احتباس ادرار شود. ادرار به داخل کلیه ها پس زده می شود و باعث تخریب کلیه ها می شود. عفونت ادراری و سنگ ادراری از عوارضی است که به دنبال عدم درمان پروستات به وجود می آید.

 

روش های درمان بزرگی پروستات

با مراجعه ی فرد بالای 50 سال به پزشک، فرد دو آزمایش انجام می دهد. این آزمایش ها عبارتند از آزمایش PSA (Prostate Specific Antigen) و نیز آزمایش سونوگرافی. با بررسی نتیجه ی این آزمایش ها پزشک نوع درمان را برای بیمار انتخاب می نماید.

 درمان دارویی

هنوز در دنیا دارویی که بتواند غده ی پروستات را کوچک کند وجود ندارد. در صورتی که علائم فرد خفیف باشد تعدادی دارو وجود دارند که اینها فقط گردن مثانه را شل می کنند. می توان از آلفابلاکر ها جهت شل کردن دهانه مجرای ادرار استفاده کرد. تامسولوسین، مدالوسین، امنیک و همچنین فیناستراید و دوتاستراید از داروهایی هستند که پزشکان به بیماران توصیه می نمایند. در واقع می توان گفت این دارو ها رفیق شب افراد مبتلا به بزرگی پروستات هستند. تا هنگامی که فرد آنها را مصرف کند مجرا را باز می کنند. هنگامی که از آنها استفاده نکند مجرا بسته و یا باریک می ماند.

 

چه افرادی از دارو استفاده کنند؟

پزشکان ترجیح می دهند افراد جوان و افرادی که بین 40 تا 60 سال هستند جهت درمان بزرگی پروستات از دارو استفاده کنند. همچنین افرادی که علائم آن ها خفیف می باشد نیز می بایستی از دارو استفاده نمایند. همچنین افرادی که قادر به انجام عمل های جراحی نیستند نیز باید از دارو استفاده نمایند. افرادی که مشکلات قلبی دارند و یا افرادی که دچار سکته شده اند از این دسته می باشند. پزشکان این افراد را از انجام عمل جراحی منع و استفاده از داروها را به ایشان تجویز می نمایند.

عوارض استفاده از داروها جهت درمان بزرگی پروستات

این داروها از دسته ی داروهای پایین آورنده ی فشار خون هستند. ممکن است این داروها باعث ایجاد سرگیجه در فرد شوند. لذا پزشکان توصیه به مصرف این داروها در هنگام شب را دارند. همچنین استفاده از این داروها باعث می شود مایع منی بیرون نیاید یا کم بیرون بیاید. البته این به معنی کاهش توان جنسی و میل جنسی نمی باشد. این ها عوارضی هستند که قبل از انجام شروع درمان به بیماران گفته می شود.

در صورتی که فرد به درمان دارویی جواب ندهد به دنبال روش دیگری برای درمان بزرگی پروستات می رویم.

درمان قطعی

روش قطعی درمان بزرگی غده ی پروستات به صورت جراحی آندوسکوپی و یا عمل باز است.

پزشکان در روش اول از داخل، پروستات را مانند گردو خالی می کنند. این عمل جراحی با نام مخفف ترپ شناخته می شود. در این روش با استفاده از رزکتوسکوپ از داخل مجرای ادرار اقدام به خالی کردن مثانه می نمایند. حلقه ای که در قسمت انتهایی رزکتوسکوپ وجود دارد قسمت های اضافی پروستات را تراش می دهد. سپس این قسمت های اضافی توسط دستگاه رزکتوسکوپ بیرون کشیده می شود.

درمان بزرگی پروستات

این عمل می تواند توسط لیزر و یا امواج ماکروویو نیز انجام شود. این روش یک روش بسیار مناسب برای درمان بزرگی پروستات می باشد. برای انجام این عمل از بی حسی در نخاع و یا بیهوشی کامل استفاده می نمایند. بعد از این عمل جراحی به صورت موقت برای دفع ادرار از سوند استفاده می نمایند. این روش درمان پروستات برای اکثریت بیماران نیازمند به عمل جراحی پروستات مناسب می باشد.

 

در صورتی که غده ی پروستات خیلی بزرگ باشد یا در داخل مثانه سنگ های بزرگی وجود داشته باشد بهترین روش عمل جراحی باز است. در این صورت یک برش کوچک روی مثانه زده می شود. سپس پزشکان باز هم سراغ غده ی پروستات می روند و هسته ی آن را تخلیه می کنند. این عمل با بی حسی کمری و یک یا دو شب بستری در بیمارستان انجام می شود و درمان قطعی است.

 

سخن پایانی

تجهیزات پزشکی مهرنامی با تجربه ی سالیان طولانی در بازار تجهیزات پزشکی و فروش گستره ی  وسیعی از هتلینگ بیمارستانی نظیر انواع تخت معاینه، انواع تخت بیمارستانی، صندلی پزشکی، ترالی، تخت ژنیکولوژی، کپسول اکسیژن ، نگاتوسکوپ و بسیاری دیگر از تجهیزات پزشکی، آماده خدمت رسانی به جامعه محترم پزشکی و درمان کشور می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
تماس با کارشناس