درمان بیماریهای کلیوی و مجاری ادراری با رویکرد سلول درمانی - تجهیزات پزشکی مهرنامی

به دنبال پیشرفت های اخیر در تحقیقات سلول های بنیادی، علاوه بر درمان بیماریهای کلیوی به روش ها موجود، پتانسیل بازسازی اندام با استفاده از سلول های بنیادی ویژه بافتی به عنوان یک درمان موثر برای نارسایی اندام ها رو به افزایش است. اما امکان استفاده از این سلول ها برای ترمیم بافت های پیچیده تر به لحاظ ساختاری و عملکردی مانند کلیه و کبد به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

درمان بیماریهای کلیوی با سلول درمانی

مشکلات و اهمیت بیماریهای کلیوی

در این میان بیماری های درگیر کننده بافت کلیوی و ادراری به دلیل شیوع بالای این بیماری ها از اهمیت بالاتری برخوردار است. علاوه بر شیوع بالا همچنین آسیب های حاد و بیماری های مزمن کلیوی، سالانه هزینه های بهداشتی و درمانی قابل توجهی را به جامعه تحمیل می کنند. روش های رایج درمانی هر چند تا اندازه ای توانسته اند از میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری ها بکاهند، ولی همچنان بخش بزرگی از بیماران، به علت نارسایی مزمن کلیه ناگزیر به پیوند هستند.

به نظر می رسد که راهکارهای ترمیمی با استفاده از سلول های بنیادی بتواند تا اندازه زیادی به این بیماران کمک کند. ترمیم در بافت کلیوی با توجه به نوع آسیب می تواند از ساز و کارهای مختلفی صورت گیرد. در صورتی که آسیب وارده خیلی شدید نباشد و ساختار کلیوی دست نخورده و سالم باقی مانده باشد، کلیه ها از پتانسیل ترمیمی بالای خود برای ترمیم عارضه استفاده می کنند. اما در صورتی که آسیب ایجاد شده وسیع و به صورت مزمن باشد، بافت کلیوی توان ترمیمی خود را از دست داده و لازم است که برای افزایش توان ترمیمی از راهکارهای دیگری همانند تزریق سلول های بنیادی استفاده شود.

درمان بیماریهای کلیوی و مجاری ادرار

با توجه به این مهم در بیماری های حاد کلیه، هدف اصلی سلول درمانی حفظ وضعیت موجود و کاهش صدمات ناشی از بیماری آسیب رسان و در بیماری های مزمن، افزایش توان ترمیمی با استفاده از سلولهای بنیادی می باشد. بنابراین برای درک بهتر پتانسیل سلول درمانی در بهبود بیماری های کلیوی ابتدا به ماهیت سلول های بنیادی خواهیم پرداخت و سپس نقش این سلول ها را در روند ترمیمی بافت کلیوی مورد ارزیابی قرار خواهیم داد و اشاره ای به اهمیت انجام طرح های تحقیقاتی و کارآزمایی های بالینی در این حوزه خواهیم داشت.

اهمیت درمان بیماریهای کلیوی در جهان و در کشور ایران

همانطور که مطالعات اپیدمیولوژی نشان می دهند میزان شیوع و بروز بیماری کلیوی در سراسر دنیا و ایران رو به افزایش است. این درحالی است که میزان اهدا کنندگان اندام کلیه در حال کاهش و میزان مرگ و میر بیماران در لیست انتظار پیوند کلیه رو به افزایش است. از طرف دیگر هزینه های پزشکی و عمومی این بیماران نیز رو به افزایش می باشد.

درمان بیماریهای کلیوی توسط پزشکان

نارسایی های کلیوی یکی از شایع ترین و البته پر هزینه ترین بیماری های مزمن در جهان به حساب می آیند. بر طبق آخرین آمارها در ایران، سالانه حدود 4 هزار نفر بیمار جدید به مبتلایان نارسایی های مزمن کلیوی اضافه می شود. در حال حاضر 28 هزار بیمار دیالیزی در ایران زندگی می کنند. بررسی ها نشان می دهند با ادامه روند کنونی در طول 10 سال آینده، بیماران کلیوی در کشورمان به سه برابر افزایش خواهند یافت. با توجه به شیوع بیماری های دیابت، فشار خون بالا و سایر عوامل مربوطه، به طور قطع تعداد بیماران در سالهای پیش رو رو به افزایش خواهد بود.

چنانچه تمایل به بازدید از صفحات تخت معاینه و ترالی اورژانس را دارید، بر روی لینک ها کلیک نمایید.

روش های نوین سلول درمانی در درمان بیماریهای کلیوی

یکی از چالش های اصلی در پزشک ترمیمی، بویژه در حوزه ترمیم کلیوی، بهبود روش های درمانی موجود به همراه کشف روش های جدید جهت درمان بیماران مبتلا به نارسایی های حاد و مزمن کلیوی می باشد. اساس رویکردهای محافظت کننده از عملکرد کلیوی در جهت تاخیر در رسیدن به مرحله نهایی بیماری، استفاده از داروها می باشد. اما این استراتژی ها یک راه حل مناسب در طولانی مدت نیستند. در حقیقت اکثر بیماران در مرحله نهایی بیماری کلیوی کاندید درمان هایی جهت جایگزینی کلیه ها مانند پیوند کلیه و همودیالیز هستند. همچنین به دلیل تعداد محدود اندام اهدایی تنها درصد کمی از آنها موفق به دریافت عضو پیوندی می شوند.

علی رغم دیالیز و پیوند کلیه اما همچنان میزان مرگ و میر در این بیماران بطور معناداری بالاست. به هر حال کمبود اهدا کننده ها، پیچیدگی های مربوط با ایمونولوژی پیوند و استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، لزوم توجه به روش های درمانی جایگزین برای بیماران کلیوی در مرحله نهایی را می طلبد.

درمان بیماریهای کلیوی به روش جدید

بنابر این در حالی که تعدادی از محققان بر روی بهبود روش های درمانی موجود کار می کنند، گروه های دیگر در جهت یافتن روش های جدید برای درمان نارسایی های کلیوی هستند. به ویژه مهندسی بافت و درمان با استفاده از سلول های بنیادی، جزو حوزه های جدید و اصلی تحقیق در زمینه ترمیم کلیه ها می باشد. ایده ایجاد یک کلیه جدید در محیط آزمایشگاه با استفاده از داربست ها به عنوان اسکلت سلولی که سلول های کلیوی و یا سلول های بنیادی روی آنها کشت شوند یک راه حل ایده آل برای جایگزینی اندام در سالهای آتی است.

معرفی محور تحقیقاتی بیماری های کلیوی پژوهشگاه رویان

در دهه گذشته، پژوهش ها روی استفده ازسلول های بنیادی برای درمان بیماری های کلیوی بطور گسترده ای افزایش یافته است و از روش های گوناگونی برای تعیین پتانسیل درمانی این سلول ها در درمان بیماران مبتلا به مراحل پایانی بیماری های کلیوی استفاده شده است. یک روش موثر برای درمان مراحل نهایی بیماری های کلیوی، درمانی است که یا ترمیم سلول های کلیوی را پیش ببرد و یا سلول های آسیب دیده را جایگزین کند.

با بررسی متون علمی مشخص می شود که سلول های بنیادی مختلفی وجود دارند که توانایی ترمیم بافت های مختلف را از خود نشان می دهند. در این رابطه از مدل های حیوانی مختلفی شامل مدل های مبتلا به نارسایی های کلیوی و استفاده از انواع سلول های بنیادی در جهت ایمنی و اثر بخشی آنها در جهت بهبود بیماری استفاده شده است. بر این اساس در سال 91 تحقیقات در محور بیماری های کلیوی با هدف کاربردی کردن سلول های بنیادی در درمان بیماری های کلیوی و مجاری ادراری در پژوهشگاه رویان آغاز شده است.

درمان بیماریهای کلیوی حاد و مزمن

چنانچه قصد بازدید از صفحات تخت ژنیکولوژی و ترالی پانسمان را دارید، می توانید بر روی لینک های مشخص شده کلیک نمایید.

رویکردهای جدید سلول درمانی جهت درمان بیماریهای کلیوی

امروزه بیماری های کلیوی یک عامل تعیین کننده در میزان مرگ و میر است و میزان شیوع آن به دلیل افزایش چاقی، دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی رو به افزایش است و یک مشکل جهانی در بخش سلامت محسوب می گردد. آسیب حاد کلیوی بطور قابل توجهی سبب گسترش بیماری مزمن کلیوی پیشرفته می شود. نارسایی مزمن کلیوی با فیبروز کلیوی و کاهش پیشرونده نفرون ها مشخص می شود و منجر به کاهش عملکرد کلیوی و بیماری کلیوی مرحله نهایی می شود. بدلیل ظرفیت محدود کلیه ها برای ترمیم میزان بقای بیماران مبتلا به بیماری کلیوی مرحله نهایی، درمان در حال حاضر صرفا وابسته به دیالیز و پیوند کلیه می باشد. بنابراین گسترش روش های درمانی لازم به نظر می رسید.

درمان بیماریهای کلیوی بدن

پتانسیل استفاده از سلولهای بنیادی برای بهبود ترمیم کلیوی در جریان آسیب بافتی امیدوارکننده است. اما در این زمینه چالش های قابل توجهی وجود دارد. اگرچه حضور سلول های بنیادی و پیش ساز در کلیه بزرگسالان امکان توزیع این سلول ها را در ترمیم کلیوی فراهم کرده است، اما مکانیسم های درون زاد این سلول ها در بسیاری از موارد جهت جایگزینی بافت آسیب دیده ناشناخته است.

تحقیقات پایه و بالینی در پژوهشگاه رویان در ارتباط با کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماریهای کلیوی

در طی یک مطالعه، محققان ایرانی با همکاری محققان هلندی نشان دادند که سایتوکاین های مترشحه از سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی می توانند ترمیم سلول های کلیوی آسیب دیده را تحریک کنند. نتایج این مطالعه نشان داد که سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان می توانند ترمیم سلول های اپی تلیالی توبولی پروگزیمال کلیوی را پس از آسیب توسط داروی جنتامایسین در محیط آزمایشگاه بهبود بخشند.

درمان بیماریهای کلیوی به کمک سلول درمانی

در مطالعه دیگری این گروه ایرانی با پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان در مدل حیوانی میمون مبتلا به نارسایی حاد کلیوی نشان دادند که این سلول ها می توانند نارسایی حاد کلیوی را بهبود بخشند و بعنوان یک راهکار درمانی مد نظر قرار گیرند.

جمع بندی و چشم انداز

یکی از چالش های اصلی در پزشکی ترمیمی به ویژه در حوزه ترمیم کلیوی، بهبود روش های درمانی موجود به همراه کشف روش های جدید جهت درمان بیماران مبتلا به نارسایی های حاد و مزمن کلیوی می باشد. اساس استراتژی های محافظت کننده از عملکرد کلیوی جهت تاخیر در رسیدن به مرحله نهایی بیماری کلیوی، متمرکز بر روی استفاده از داروها می باشد. اما این رویکردها یک راه حل مناسب در طولانی مدت نیستند. در حقیقت بیشتر بیماران در مرحله نهایی بیماری کلیوی کاندید درمان هایی جهت جایگزینی کلیه ها مانند پیوند کلیه و همودیالیز هستند. علی رغم دیالیز و پیوند کلیه، اما همچنان میزان مرگ و میر در این بیماران بطور معناداری بالا است.

امید به درمان بیماریهای کلیوی با استفاده از سلول درمانی

در حالی که تعدادی از محققان بر روی بهبود روش های درمانی موجود در تلاش هستند، گروههای دیگری نیز در جهت یافتن روش های جدید برای درمان نارسایی های کلیوی می کوشند. به ویژه مهندسی بافت و درمان با استفاده از سلول های بنیادی، جزو حوزه های جدید و اصلی تحقیق در زمینه ترمیم کلیه ها می باشد. ایده ی ایجاد یک کلیه جدید در محیط آزمایشگاه با استفاده از داربست ها به عنوان اسکلت سلولی که سلول های کلیوی یا سلول های بنیادی بر روی آنها کشت شوند، یک راه حل ایده آل برای جایگزینی اندام است. امید است که در آینده نزدیک درمان بر پایه سلول های درمانی، سبب ترمیم کلیه ها گردد و این سلول ها تاثیر مهمی در پیش برد و بهبود کیفیت زندگی در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی ایفا نماید.

چنانچه تمایل به بازدید از صفحات تخت بیمارستانی و یا تخت بیمار در منزل و نیز نگاتوسکوپ را دارید، می توانید بر روی لینک های مشخص شده در این کادر کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
تماس با کارشناس