اگر دچار دل دردی هستید که در طول یک هفته به تناوب و به شکلی یکسان عود می کند از مقاله زیر تحت عنوان دل درد تکرار شونده استفاده کنید. اکثر شکم درد های تکرار شونده ناشی از مشکلات گوارشی مزمن هستند و احتمالا با دارو و تغییر در برنامه غذایی می توان آنها را بهبود بخشید. البته مراجعه به پزشک در مراحل اولیه بیماری ضروری است تا کمترین احتمال بیماری زمینه ای وخیم در معده، روده یا سایر احشای شکمی بررسی شود.

دل درد تکرار شونده

سوالات مربوطه

سوال اول در موضوع دل درد تکرار شونده

آیا دل دردتان عمدتا در ناحیه سردل است؟ در صورت جواب مثبت آیا گاه دچار درد و سوزش در سر دل و وسط قفسه سینه تان می شوید، به خصوص هنگامی که به جلو خم می شوید یا دراز می کشید؟ فتق هیاتال با راه دادن ترشحات اسیدی معده به داخل مری باعث دردی می شود که اغلب از آن به عنوان سوزش سردل و وسط سینه و ترش کردن یاد می شود. در این بیماری قسمتی از معده از مدخل موجود در دیافگرام بیرون زده است. در دوران حاملگی احتمال این بیماری بیش تر است. به پزشک مراجعه کنید.

دل درد تکرار شونده

درمان

در صورتی که چاق باشید پزشک توصیه به کم کردن وزن اضافه می کند تا وضعیتتان بهبود یابد. در ضمن باید غذایتان را در وعده ها و دفعات بیشتر اما با حجمی کمتر و سبک تر مصرف کنید. همچنین باید از مصرف سیگار و احیانا الکل نیز پرهیز نمایید. هر دو ماده باعث تشدید بیماری های معده می شوند.

سوزش شدید

اگر سوزش و دردتان شدید و آزار دهنده است، پزشک داروی ضد اسید (مانند قرص یا شربت معده)تجویز می کند. به جای آن می توانید هنگام بروز درد و سوزش کمی نان یا یک لیوان شیر بخورید. پس از صرف غذا خم نشوید و دراز نکشید. همچنین بهتر است سینه بند و کمربندتان سفت نباشد. برای پیشگیری از سوزش سر دل و سینه در هنگام خواب، با گذاشتن چند آجر زیر پایه ی تختتان، سر آن را بالا بیاورید.

سوال دوم

آیا درد با مصرف داروی ضد اسید (شربت یا قرص معده ) بهبود می یابد؟ گاستریت(التهاب معده) محتمل ترین دلیل این حالت است. البته احتمال کمی هم وجود دارد که به سرطان معده دچار باشید.

خودیاری

در هنگام بروز دل درد چیزی نخورید جز مقدار زیادی آب و مایعات. همچنین از داروی ضد اسید استفاده کنید تا دردتان سبک شود. سیگار نکشید و مشروبات الکلی استفاده نکنید. چرا که هر دوی آنها این ناراحتی را تشدید می کنند. برای جلوگیری از عود دل درد، غذای سنگین و پرحجم مصرف نکنید. در صورتی که زیاد سیگار می کشید و یا مشروبات الکلی مصرف می کنید جدا همت کنید تا مصرف را کمتر کنید. اگر به رغم همه این اقدامات باز هم دل درد تکرار شونده داشتید به پزشک مراجعه کنید تا اگز صلاح دید دتروهای ضد اسید موثرتری تجویز نماید.

دل درد تکرار شونده

سوال سوم

آیا درد از زیر دنده های سمت راست منشا می گیرد؟ ممکن است سنگ صفراوی در مجرای واسط کیسه صفرا و روده گیر کرده و باعث این ناراحتی شده است. احتمال این بیماری در شما می رود، به خصوص اگر حالت تهوع داشته باشید یا استفراغ کنید.

دل درد تکرار شونده

درمان

احتمال دارد عکسبرداری از کیسه صفرا و مجاری صفراوی به طریقه رادیوگرافی یا سونوگرافی ضرورت یابد. در صورتی که این تشخیص تایید شود پزشک توصیه می کند از مصرف غذاهای چرب بپرهیزید و جهت کاهش درد داروی شل کننده عضلات گوارشی تجویز می کند. در صورت عدم بهبودی شاید جراحی نیز ضرورت یابد.

سوال چهارم

آیا بی اشتها شده اید و یا ظرف ده هفته گذشته بیش از 4 – 5 کیلو وزن کم کرده اید؟

زخم معده یا دوازدهه محتمل ترین دلیل نشانه های شما است. البته احتمال کمی هم وجود د ارد که به سرطان معده دچار شده باشید.

درمان

پزشک احتمالا رادیوگرافی باریومی و آندوسکوپی درخواست می کند. اگر دچار زخم معده یا دوازدهه باشید به شما توصیه می کند که دیگر سیگار نکشید. و اگر مشروبات الکلی مصرف می کنید آنها را کنتر بگذارید. وعده های غذایتان نیز باید سبک و در دفعات بیشتر باشد. همچنین پزشک داروی ضد اسید برایتان تجویز می کند. درمان سرطان معده هم عمل جراحی است.

دل درد تکرار شونده

سوال چهارم

آیا درد عمدتا در ناحیه زیر دل است؟

چنانچه تورم یا دردی در کشاله ی رانتان دارید که با سرفه یا بلند کردن اشیا سنگین تشدید می شود ممکن است فتق باعث بروز نشانه های شما شده باشد که باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان

پزشک برای تایید تشخیصی شما را معاینه می کند. در صورتی که به این بیماری دچار شده باشید عمل جراحی ساده ای برای ترمیم دیواره کوچک انجام می دهد.

فتق و دل درد تکرار شونده

فتق زمانی ایجاد می شود که قسمتی از احشای داخل شکم از ناحیه ضعیفی در دیواره شکم بیرون می زند. فتق ممکن است در قسمت های مختلفی ایجاد شود. در مردان، یکی از شایع ترین این قسمت ها کشاله ی ران است. اگر این ناحیه دچار فتق باشد احشای داخل شکمی یا از ناحیه ی ضعیف ضعیف دیواره شکم مستقیم بیرون می زند یا این که از مجرای مغبنی پایین می آید.

سوال پنجم

آیا دچار حملات اسهال می شوید؟ و آیا بین حملات اسهال یبوست داشته اید؟ امروز به پزشک مراجعه کنید. بیماری روده تحریک پذیر یا بیماری دیورتیکولی ممکن است باعث این نشانه ها شود. در بیماری دیورتیکولی بیرون زدگی هایی در دیواره ی روده ی بزرگ ایجاد می شود. البته احتمال کمی هم هست که علت، سرطان روده باشد، که پزشک آن را بررسی می کند.

درمان

برای تشخیص قطعی شاید آزمون هایی مانند تنفیه باریوم و آندوسکوپی ضرورت یابد. درمان دراز مدت روده ی تحریک پذیر و بیماری دیورتیکولی هر دو بر مبنای استفاده از برنامه های غذایی پرالیاف است. شاید داروهایی نیز جهت تسکین نشانه ها تجویز شود.

روده ی تحریک پذیر و دل درد تکرار شونده

بسیاری از افرادی که دچار درد تیرکشنده ی تکرار شونده  ای در پایین شکم، با یا بدون اسهال متناوب و یا یبوست می شوند دچار بیماری وخیمی نیستند، فقط روده ی آنها تحریک پذیر و اسپاستیک است. علت آن را انقباض و گرفتگی شدید و غیر طبیعی و نامنظم عضلات روده می دانند که شاید این خود ناشی از حساسیت نسبت به عبور مواد غذایی از روده و یا فشار روانی و استرس باشد.

دل درد تکرار شونده

گنجاندن الیاف غذایی به مقدار زیاد در برنامع غذایی اغلب باعث برطرف شدن نشانه ها می شود. برای آن هایی که درد شدید دارند داروی ضد گرفتگی روده ها تجویز می شود. اکثر مبتلایان دچار اضطرابند و دل دردشان با نگرانی بیشتر می شود. البته بسیاری از این عده بدون نیاز به درمان خاصی، با بیماری خود کنار می آیند.

سوال ششم

اگر شما زن هستید و چنانچه تورم یا دردی در کشاله رانتان دارید و با سرفه یا بلند کردن اشیا سنگین تشدید می شود آیا ترشحات مهبلی بدبویی دارید؟ عفونت لوله رحم محتمل است. به پزشک مراجعه کنید.

درمان

پزشک احتمالا معاینه ی مهبلی انجام می دهد و نمونه ای از ترشحات مهبل را جهت آزمایش ارسال می کند. برای کاهش درد می توانید از آسپرین یا استامینوفن کمک بگیرید. پزشک برای مقابله با عفونت ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند و در صورتی که عفونت شدید باشد در بیمارستان بستریتان می کند.

آیا حامله هستید؟

انقباض های متناوب عضلات رحم(انقباض های برکستون هیکس) در دوران حاملگی وجود دارد. در این انقباض ها رحم به مدت حدود سی ثانیه سفت می شود ولی نباید دردی واقعی ایجاد کند. اما اگر این انقباض ها همراه با خونریزی مهبلی یا درد بود، به پزشک مراجعه کنید. در اواخر حاملگی افزایش تعداد و شدت این انقباض ها می تواند نشانه ی شروع زایمان باشد.

دل درد تکرار شونده

فتق چیست؟

فتق زمانی ایجاد می شود که قسمتی از احشای داخل شکم از ناحیه ضعیفی در دیواره ی شکم بیرون میزند. فتق ممکن است در قسمت های مختلفی ایجاد شود. در مردان یکی از شایع ترین این قسمت ها کشاله ی ران است. اگر این ناحیه دچار فتق باشد، احشای داخل شکمی یا از ناحیه ی ضعیف دیواره ی شکم مستقیم بیرون میزند و یا اینکه از مجرای مغبنی پایین می آید(و ممکن است داخل کیسه بیضه شود).

سخن پایانی

پزشکان و متخصصین گرامی چنانچه علاقمند به تجهیز مطب خود و خرید تجهیزاتی چون ترالی اورژانس، تخت معاینه، تخت ژنیکولوژی، تخت لیزر، تخت فیشیال و پاکسازی پوست، صندلی زیبایی برقی سه موتوره، تخت پوست و غیره می باشید می توانید با کلیک بر روی لینک های مشخص شده، از صفحات مربوطه بازدید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
تماس با کارشناس